آنفلوآنزای فوق حاد طیور تنها در شهرستان ملارد استان تهران شناسایی شده است

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاعرسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا، سید علی بابایی، مدیر اداره کل دامپزشکی استان تهران با بیان اینکه آنفلوآنزای فوق حاد طیور تنها در شهرستان ملارد استان تهران شناسایی شده است، اظهار کرد: در بررسی کارشناسان در ۲۸ آبان و آذرماه امسال دو کانون طیور در شهرستان ملارد که ویروس آنفلونزا در آنجا گسترش یافته بود شناسایی شد.

وی افزود: پس از شناسایی گسترش ویروس آنفلوانزا در این دو کانون که متشکل از ۶۸ بوقلمون، مرغ و خروس بومی بودند و در مکان های غیر مجاز نگهداری می شدند.

آنفلوآنزای فوق حاد طیور تنها در شهرستان ملارد استان تهران شناسایی شده است

مدیر اداره کل دامپزشکی استان تهران تصریح کرد: بر این اساس بلافاصله اکیپ واکنش سریع اداره دامپزشکی شهرستان ملارد با هماهنگی اداره کل دامپزشکی استان تهران اقدام به نمونه برداری و قرنطینه محل کردند.

وی اضافه کرد: در همان روز به محض مثبت شدن جواب آزمایش این طیور معدوم شدند و کانون های مورد نظر تا شعاع ۱۰ کیلومتری اقدمات امنیت زیستی و قرنطینه ای براساس ضوابط سازمان دامپزشکی کشور اجرایی شد.

بابایی ادامه داد: به جز شهرستان ملارد تاکنون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در دیگر نقاط استان تهران گزارش نشده است.

رصد مستمر تالاب‌های استان تهران

مدیر اداره کل دامپزشکی استان تهران خاطرنشان کرد: قبل از ورود بیماری آنفلوانزای پرندگان ممیزی تمامی واحدهای مرغ تخم گذار و واکسن گله های هدف بر علیه آنفلوانزا فوق حاد پرندگان به صورت صد در صد در استان انجام شده بود.

وی افزود: یکی از اقدامات پیشگیرانه از آنفلوانزای پرندگان رصد تالاب، آب بند، سدها، رودخانه های بزرگ و استخرهای کشاورزی است.

بابایی یادآور شد: همزمان همکاران در محیط زیست و مسئولان فنی بهداشتی دامپزشکی به صورت روزانه از واحدهای تخم گذار گزارش گیری می کنند و براساس تلفات نامتعارف، کاهش میزان مصرف آب و دانه اکیپپ های واکنش سریع برای رصد، پایش و نمونه برداری وارد مجموعه های طیور می شوند.

بیماری آبله طیور یا  Pox Fowlچیست؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاعرسانی آرش کرمانی، تحقیقات دانشمندان در زمینه بیماری های حوزه طیور نشان می‌دهد، این بیماری در اغلب نقاط دنیا وجود دارد و سالانه آسیب اقتصادی قابل توجهی به فعالان صنعت پرورش دام و طیور وارد می‌کند.

بر این اساس به دلیل استفاده از واکسن میزان وقوع آن در گله های تجاری در سال های اخیر تا حدود زیادی کمتر شده است .

بیشتر بخوانید:

 

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments